Σε έναν γνήσιο, γοητευτικό με το βάρος της αρχιτεκτονικής του και, κυρίως, της ιστορίας του χώρο, εκτίθενται 25 φωτογραφίες από τα μεταβιομηχανικά τοπία της Λαυρεωτικής, επίσης γνήσιες, γοητευτικές, επίσης φέρουσες ίχνη βαθιάς και βαριάς ιστορίας, σαν να ταίριαξαν απόλυτα. Οι φωτογραφίες ανήκουν στον εξαιρετικό φωτογράφο Ηλία Μπουργιώτη και αποτελούν μέρος της πολύχρονης έρευνάς του στην περιοχή. Παρουσιάζονται υπό τον τίτλο Λαυρεωτική, Ίχνη μιας εποχής, όμοια, σε τίτλο και -εμπλουτισμένο- περιεχόμενο, με το φωτογραφικό λεύκωμα που εκδόθηκε πρόσφατα από το Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου.
Το Σάββατο, 1 Δεκεμβρίου, στην Αποθήκη Επίπλευσης του ΤΠΠΛ έγινε η παρουσίαση της έκδοσης αυτής και ταυτόχρονα τα εγκαίνια της φωτογραφικής έκθεσης που θα διαρκέσει έως τις 13/12. Την εκδήλωση συντόνισε ο Διευθυντής του ΤΠΠΛ, Α. Χαδουμέλλης, καλώντας τον Πρύτανη του ΕΜΠ Καθηγητή Ι. Χατζηγεωργίου να ανοίξει την εκδήλωση με έναν χαιρετισμό. Πριν από αυτό, μας έβαλε στο κλίμα ένα ολιγόλεπτο βίντεο που είχε ετοιμάσει ο καλλιτέχνης με τις εικόνες του και την υποβλητική φωνή του Ενρίκο Καρούζο να ερμηνεύει Μπιζέ από τους Αλιείς Μαργαριταριών.
Ο Πρύτανης δήλωσε εντυπωσιασμένος, τόσο από τον χώρο, παρ’ ότι τον βλέπει για πολλοστή φορά, όσο και από τις φωτογραφίες του Μπουργιώτη. Τόνισε την ιστορικότητα αλλά και την ιερότητα του χώρου, αφού κτίστηκε από ανθρώπους που «υπέφεραν πολύ, παρήγαγαν πολύ και συνεισέφεραν στην ανάπτυξη της χώρας». Κατέληξε στο ότι το ΤΠΠΛ αποτελεί κόσμημα για το ΕΜΠ, κυρίως ως ηθική περιουσία» και το πρόβαλλε στο μέλλον, θυμίζοντας και τον ερχομό του υπερυπολογιστή «Δαίδαλος».
Προλογίζοντας τους δύο βασικούς ομιλητές, ο κ. Χαδουμέλλης αναφέρθηκε στην ευκαιρία που μας προσφέρθηκε από το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Creative Europe – Restart, που αφορά πρώην μεταλλευτικές περιοχές, στο πλαίσιο της οποίας έγινε αυτή η εκδήλωση, να γνωρίσουμε τον άνθρωπο Ηλία Μπουργιώτη και το έργο του. Εξήρε τις ποιότητες του χαρακτήρα και του φωτογράφου, «έναν ερευνητή της ανθρώπινης ψυχής» και το πάθος του για την τέχνη του.
Ο καθηγητής ΕΜΠ και αντιπρόεδρος της ΕΑΔΙΠ-ΕΜΠ Δ. Καλιαμπάκος ξεκίνησε μιλώντας για την αξία και τη δύναμη της φωτογραφίας. Από την παρουσιαζόμενη συλλογή του καλλιτέχνη χρησιμοποίησε το παράδειγμα της φωτογραφίας της «Ελιάς του Συρίγου» όπου, με την ιδιαίτερη ματιά του την κάνει να μοιάζει «μόνη, περήφανη, κόντρα σε όλα». Ο ομιλητής τόνισε την υπαινισσόμενη σε όλες τις φωτογραφίες ανθρώπινη παρουσία, παρά την παντελή έλλειψη ανθρώπων στα τοπία του, παρομοιάζοντάς την με τις γεμάτες περιεχόμενο παύσεις στη μουσική, λέγοντας πως τα τοπία του είναι πλημμυρισμένα από μια «εκκωφαντική σιωπή». Έκλεισε την ομιλία του μιλώντας για τις προσπάθειες ενίσχυσης των προοπτικών της Λαυρεωτικής, αντάξιας της ιστορίας του τόπου.
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο συγγραφέας, κριτικός, μεταφραστής και εκδότης Άρης Μαραγκόπουλος. Από καλλιτεχνική άποψη, εγκωμίασε την ασπρόμαυρη φωτογραφία, επικαλούμενος την φράση από την Κατάσταση των πραγμάτων του Βιμ Βέντερς «Η ζωή είναι σε χρώμα, αλλά το ασπρόμαυρο είναι πιο ρεαλιστικό». Όταν μάλιστα το ασπρόμαυρο έχει την δύναμη και την ευαισθησία των φωτογραφιών που εκτίθενται, «σε αναγκάζει» να σταθείς απέναντι στο θέμα και να πάρεις θέση. Από ιστορική – ερμηνευτική άποψη ο ομιλητής αναφέρθηκε στα πολλά δημοσιεύματα για το Λαύριο που έχουν δει το φως πολλά από τα οποία, λόγω της απόστασης από το πραγματικό παρελθόν το προσεγγίζουν με έναν «αφελή ρομαντισμό». Οι φωτογραφίες του Μπουργιώτη συμβάλλουν στην αποκάλυψη της σκληρής, βάναυσης σχεδόν διάστασης που είχε η πραγματικότητα για τους ανθρώπους που εργάστηκαν στα μεταλλεία.
Τέλος, ο ίδιος ο καλλιτέχνης, αφού ευχαρίστησε τα στελέχη και τους εργαζόμενους του ΤΠΠΛ για τη συμβολή τους στην έκδοση και το στήσιμο της έκθεσης, προσωπικά έναν-έναν, μίλησε για την βιωματική, καταγωγική του σχέση με την μεταλλευτική Λαυρεωτική, αφού στην οικογένειά του υπήρξαν μεταλλωρύχοι και οι ιστορίες τους τον συνόδευσαν από παιδί. Μίλησε για τις πολύχρονες έρευνες και τα επανειλημμένα ταξίδια του για την ολοκλήρωση κάθε φωτογραφικής συλλογής του. «Όμως, το Λαύριο δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ», έκλεισε χαρακτηριστικά.